Konstrukcje stalowe znajdują swoje zastosowanie w przemyśle i budownictwie, np. podczas projektowania mostów, hal przemysłowych, estakad pod rurociągi czy kominów stalowych oraz zbrojeń obiektów inżynieryjnych. Spawanie konstrukcji mazowieckie ma w swojej infrastrukturze i gospodarce wiele wyspecjalizowanych firm zajmujących się spawalnictwem.
Zalety spawania konstrukcji stalowych
Ma na to wpływ zmniejszenie ilości przekrojów prętów koniecznych do zaprojektowania konstrukcji, zniwelowanie konieczności zastosowania łączników. Ponadto spawy zapewniają sztywność i statyczność konstrukcji, przez co są one zdecydowanie wytrzymalsze od nitowanych. Szybkość realizacji prac związanych z konstrukcjami spawanymi jest o wiele większa i ma korzystny wpływ na późniejszy pomiar inwentaryzacyjny po zakończeniu prac, a ponadto cechuje się prostotą w późniejszych modernizacjach. Jako główne elementy konstrukcji spawanych możemy wyróżnić dźwigary, które dzielą się na: dźwigary z przyspojonymi nakładkami, dźwigary podwyższone, dźwigary wzmocnione żebrami. Poza tym mamy do czynienia również z takimi częściami konstrukcyjnymi jak: blachownice, słupy, belki kratowe. Łączenie dźwigarów ze sobą oraz z konstrukcjami typu słupowego odbywa się zazwyczaj za pomocą spoin stykowych. Dzięki rozwojowi spawalnictwa, w konstrukcjach powstały również tzw. konstrukcje rurowe, których zaletą jest niewątpliwie możliwość zastosowania spawania bezszwowego, poza tym możemy również wybrać sposób spiralnego jak również podłużnego spawania. Takie rozwiązanie oferuje m. in. spawanie konstrukcji mazowieckie, gdzie za realizację 1 kg konstrukcji stalowej zapłacimy od 3,50 do 7 zł. Dodatkowo po zrealizowanej pracy otrzymujemy także certyfikat potwierdzający spełnianie norm europejskich.
Przewaga rozwiązania spawania konstrukcji stalowych nad stosowaniem nitowań polega przede wszystkim na tym, że są one zdecydowanie lżejsze i trwalsze. Cechują się one bez wątpienia szeregiem walorów wizualnych, poprzez brak ostrych krawędzi oraz niewidoczność miejsc krycia, co bezpośrednio wiąże się z aerodynamiką całokształtu konstrukcji.